GDDiK: 20 umów w ekspresowym tempie
Zrealizowaliśmy 20 umów na budowę dróg ekspresowych o łącznej wartości 11,7 mld zł, co pozwoli na wybudowanie blisko 300 km nowych dróg. Dodatkowo, podpisaliśmy pięć umów na budowę obwodnic o wartości blisko 750 mln zł, które pozwolą na wybudowanie ponad 36 km nowych dróg. Obecnie realizujemy projekty obejmujące ponad 1600 km dróg.
Stale rozwijamy sieć dróg ekspresowych, z czego połowa nowych kontraktów dotyczy 10 odcinków dróg S10 i S11 o łącznej długości ponad 144 km. Te drogi będą łączyć zachodnią i środkową część Pomorza z resztą kraju, a S10 będzie najkrótszym połączeniem drogowym między Szczecinem a Warszawą, natomiast S11 ułatwi dojazd z Kołobrzegu i Koszalina do miast konurbacji górnośląskiej.
Projekt rozbudowy sieci dróg ekspresowych obejmuje realizację 10 odcinków dróg S10 i S11 o łącznej długości ponad 144 km. Te drogi połączą zachodnią i środkową część Pomorza z resztą kraju, a S10 będzie najkrótszą drogą między Szczecinem a Warszawą, natomiast S11 ułatwi dojazd z Kołobrzegu i Koszalina do miast konurbacji górnośląskiej.
Podpisaliśmy umowy na odcinki dróg ekspresowych S16 i S19, które stanowią część szlaku Via Carpatia – kluczowego korytarza transportowego łączącego Europę północną i południową. Trasa będzie miała około 700 km długości na terenie Polski i przebiegać będzie przez pięć województw: podlaskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie.
Od 1 stycznia do 15 lipca 2024 r. zostały podpisane umowy na realizację następujących odcinków dróg ekspresowych: S8 Ząbkowice Śląskie – Bardo (13,96 km), S10 Stargard Wschód – Suchań (13,8 km), S10 Suchań – Recz (19,6 km), S10 Recz – Cybowo (15,68 km), S10 Cybowo – Łowicz Wałecki (16,6 km), S10 Piecnik – Wałcz (16 km), S10 Witankowo – Piła Północ (13 km), S11 Oborniki – Poznań wraz z obwodnicą Obornik (22,17 km), S11 obwodnica Kępna II jezdnia (4,2 km), S11 Kępno – Siemianice (12,5 km), S11 Gotartów – Olesno (10,53 km), S12 gr. woj. łódzkiego i mazowieckiego – Przysucha (14,43 km), S12 Przysucha – Wieniawa (14,72 km), S16 Barczewo – Biskupiec (18,2 km), S16 Knyszyn – Krynice (8,61 km), S19 Sokółka – Czarna Białostocka (24,1 km), S19 Czarna Białostocka – Białystok Północ (12,34 km), S19 Białystok Północ – Dobrzyniewo (9,48 km), S19 Lutcza – Domaradz (6,43 km), S74 Cedzyna – Łagów z obwodnicą Łagowa (30,02 km).
Podpisaliśmy 25 umów o wartości przekraczającej 12,4 mld zł od stycznia do połowy lipca. Dzięki nim możliwa będzie realizacja blisko 333 km nowych dróg krajowych. W analogicznym okresie 2023 r. zawarliśmy dziewięć umów na odcinki o długości ponad 104 km i wartości powyżej 4,2 mld zł. W całym 2023 r. było to 16 kontraktów na odcinki o długości ok. 216 km i wartości niemal 8,6 mld zł.
Od początku roku podpisaliśmy też umowy na pięć inwestycji z Programu budowy 100 obwodnic o długości ponad 36 km i wartości blisko 750 mln zł:
- obwodnica Szwecji w ciągu DK22 (4,18 km),
- obwodnica Rusinowa w ciągu DK22 (4,5 km),
- obwodnica Wałcza w ciągu DK22 (13,3 km),
- obwodnica Krosna Odrzańskiego w ciągu DK29 (11,38 km),
- obwodnica Sanoka w ciągu DK28 (II etap, 3 km).
Projekt inwestycji drogowej to długoletnie przedsięwzięcie, które wymaga intensywnej pracy związanej z planowaniem, przetargami, pozwoleń i budową. W Polsce kierowcy mają do dyspozycji 5124 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1849,2 km autostrad i 3274,9 km dróg ekspresowych.
Pochodzenie wiadomości: pap-mediaroom.pl